«E.T. ο εξωγήινος»: Αλήθειες και μυστικά πίσω από τα φώτα
Εχουν περάσει 42 χρόνια από τότε που η διάσημη ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ «E.T. ο εξωγήινος» βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες και στο διάστημα αυτό έχουν κυκλοφορήσει ίσως και χιλιάδες άλλες με το ίδιο θέμα. Καμιά όμως δεν μας προκαλεί τη νοσταλγία αυτού του «καλού» εξωγήινου, που δεν είχε καθόλου απειλητική διάθεση απέναντι στον άνθρωπο. Επίσης, μας σύστησε και την 6χρονη τότε Ντρου Μπάριμορ, που υποδύθηκε την αξιολάτρευτη μικρή αδερφή του Έλιοτ (Χένρι Τόμας), την Γκέρτι.
Ας μάθουμε, λοιπόν, κάποια πράγματα που ίσως δεν ξέραμε γι’ αυτή την ταινία και ίσως επιθυμήσουμε να την ξαναδούμε αυτό το Σαββατοκύριακο, παρέα με τα παιδιά μας.
Διαβάστε επίσης: Tα 10 πιτσιρίκια του Χόλιγουντ που δεν θα ξεχάσουμε
Η ιδέα για τον «E.T.» ήταν αρχικά πολύ πιο «σκοτεινή»
Όταν ο Σπίλμπεργκ άρχισε να σκέφτεται να κάνει μια ταινία με θέμα τους εξωγήινους, ως συνέχεια της ταινίας του 1977 «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου», συνεργάστηκε με τον συγγραφέα-σκηνοθέτη Τζον Σέιλς για να γράψει ένα σενάριο με τίτλο «Νυχτερινοί Ουρανοί», στο οποίο μια αγροτική κοινότητα τρομοκρατείται από εξωγήινους εισβολείς. Όπως ανέφερε ο Guardian, «το είδος της ταινίας ήταν καθορισμένο να έχει τρόμο και βία». Ευτυχώς, ο σκηνοθέτης άλλαξε γνώμη.
«E.T. ο εξωγήινος»: Ο 9χρονος Χένρι Τόμας εντυπωσίασε στην οντισιόν του
Ο Τόμας, που είχε ήδη έναν ρόλο στο δράμα της Σίσι Σπέισεκ «Raggedy Man», έκανε μια οντισιόν με τον Σπίλμπεργκ, στην οποία έκλαιγε ενώ ικέτευε έναν κυβερνητικό πράκτορα να μην πάρει τον E.T. «Ο αυτοσχεδιασμός του ήταν τόσο ειλικρινής και γεμάτος συναίσθημα, που του έδωσα τον ρόλο κατευθείαν», έχει δηλώσει ο Σπίλμπεργκ.
Ο Σπίλμπεργκ άντλησε έμπνευση από διάσημα πρόσωπα για τον εξωγήινο ήρωά του
Στο ντοκιμαντέρ «The Making of E.T. the Extra-Terrestrial», ο σκηνοθέτης ανέφερε ότι ήθελε το πρόσωπο του E.T. να θυμίζει διάφορους θρύλους. «Θυμάμαι που είπα στον καλλιτέχνη ειδικών εφέ Κάρλο Ραμπάλντι, “εδώ είναι μερικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Αϊνστάιν, του Έρνεστ Χέμινγουεϊ και του Καρλ Σάντμπεργκ. Αγαπώ τα μάτια τους, μπορούμε να κάνουμε τα μάτια του E.T. παιχνιδιάρικα και ταυτόχρονα σοφά και θλιμμένα όπως αυτά των τριών αυτών εικόνων;”».
Ο Σπίλμπεργκ έκανε πολλαπλές αναφορές στο «Star Wars»
Ο σκηνοθέτης αναφέρθηκε αρκετές φορές στο έργο του φίλου του Τζορτζ Λούκας. Σε μια σκηνή, ο Έλιοτ δείχνει στον E.T. τις φιγούρες δράσης από το «Star Wars» που έχει· σε μια άλλη, ο μεγαλύτερος αδερφός του, Μάικλ (Ρόμπερτ ΜακΝότον), μιμείται τη φωνή του Yoda. Και στη σκηνή του Halloween, όπου τα αδέρφια ρίχνουν ένα σεντόνι πάνω στον E.T. για να τον περάσουν κρυφά από το δάσος, βλέπουν ένα παιδί με μάσκα Yoda καθώς περιφέρονται ανάμεσα στους μασκαρεμένους για το trick-or-treat.
Οι γιατροί στην ταινία είναι πραγματικοί γιατροί
Για την τρομακτική σκηνή όπου το σπίτι καταλαμβάνεται από επιστήμονες και ιατρικές ομάδες, ο Σπίλμπεργκ προσέλαβε πραγματικούς γιατρούς για τους ρόλους: «Ολόκληρη η ομάδα των γιατρών που εμφανίστηκαν στην ταινία ήταν πραγματικοί γιατροί επειγόντων περιστατικών και διάφοροι ειδικοί από όλη την Καλιφόρνια. Ολα όσα έκαναν ήταν εντελώς αυτοσχέδια, χωρίς καμία σκηνοθετική εντολή. Ο Σπίλμπεργκ ήθελε να συμπεριφερθούν όπως θα έκαναν σε μια πραγματική κατάσταση έκτακτης ανάγκης», είπε ο ΜακΝότον.
«E.T. ο εξωγήινος»: Ο Σπίλμπεργκ κατηγορήθηκε για λογοκλοπή
Ο Ινδός συγγραφέας Σατιατζίτ Ράι πίστευε ότι η ιδέα για τον «E.T.» ήταν εντυπωσιακά παρόμοια με ένα σενάριο που είχε γράψει τη δεκαετία του 1960 με τίτλο «Ο Εξωγήινος», το οποίο αφορούσε «έναν εξωγήινο που προσγειώνεται σε ένα χωριό στη Βεγγάλη και γίνεται φίλος με ένα αγόρι». Ο Ράι ενημερώθηκε από τον Αμερικανό συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Άρθουρ Κ. Κλαρκ, αφού ο Κλαρκ είδε μια προβολή της ταινίας του Σπίλμπεργκ. Ο Σπίλμπεργκ αρνήθηκε τις κατηγορίες και τελικά ο Ράι αποφάσισε να μην προβεί σε νομικές ενέργειες.
Η μουσική επένδυση του Τζον Γουίλιαμς έκανε την ταινία «οπερετική»
Ο σκηνοθέτης έχει δηλώσει ότι το συναισθηματικό τέλος του «E.T.» ήταν «όσο κοντά σε όπερα… όσο οτιδήποτε άλλο έχω κάνει ποτέ στη ζωή μου», λόγω της μουσικής επένδυσης του Γουίλιαμς, ενός μακροχρόνιου συνεργάτη του Σπίλμπεργκ και του Λούκας.
Ο καλλιτέχνης ειδικών εφέ Μπεν Μπερτ χρησιμοποίησε πολλές πηγές για τη φωνή του E.T.
Ο Μπερτ αντλούσε τις ασυνήθιστες φωνητικές εκφράσεις του E.T. από πολλές πηγές, όπως είπε στο BBC. «Υπάρχουν ρακούν, θαλάσσιες ενυδρίδες, μερικά άλογα, ένα ρέψιμο από τον παλιό μου καθηγητή κινηματογράφου στο USC. Υπάρχει και η βαριά αναπνοή της γυναίκας μου, όταν έχει κρυολόγημα». Αλλά η κύρια φωνή προήλθε από την ηθοποιό Πατ Γουέλς, μια μανιώδη καπνίστρια.
«E.T. ο εξωγήινος»: Ο Χάρισον Φορντ αρχικά είχε έναν ρόλο
Ο Φορντ έβγαινε τότε με τη σεναριογράφο του «E.T.», Μελίσα Μάθισον -και μόλις είχε γυρίσει την ταινία του Σπίλμπεργκ «Οι Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού». Εκανε μια cameo εμφάνιση ως ο διευθυντής του σχολείου, που επιπλήττει τον Έλιοτ επειδή απελευθέρωσε βατράχια που προορίζονταν για το μάθημα ανατομίας. Η σκηνή κόπηκε, αλλά όπως έχει πει ο Σπίλμπεργκ, «έτσι γνώρισε ο Ελιοτ τον Χάρισον».